名畑目 真吾 なはため しんご Nahatame Shingo

職名 助教
メールアドレス nahatame#@#human.tsukuba.ac.jp (#@#を@に)
HPアドレス https://sites.google.com/site/snahatame
学位 博士(言語学)
領域 教育学
専門分野 英語教育学、応用言語学
学群担当 人間学群教育学類
大学院(主担当) 教育学(前期・後期)
大学院(副担当)
研究テーマ

英語学習者の文章理解プロセスの解明
文章理解理論とコンピューター解析に基づく英語学習教材の分析

主要業績

論文

  • Nahatame, S. (2020). Revisiting second language readers’ memory for narrative texts: The role of causal and semantic text relations. Reading Psychology, 41, 753-777.
  • 名畑目真吾・木村雪乃. (2020). 「年少英語学習者向け読み物教材の言語的特徴と難易度:英文解析プログラムによる多面的な分析に基づいて」. 小学校英語教育学会誌(JES Journal), 20, 226-241.
  • Nahatame, S. (2018). Comprehension and processing of paired sentences in second language reading: A comparison of causal and semantic relatedness. Modern Language Journal, 102, 392-415.
  • Nahatame, S. (2017). Standards of coherence in second language reading: Sentence connectivity and reading proficiency. Reading in a Foreign Language, 29, 86–112.
  • Nahatame, S. (2015). Revision of predictive inferences and Japanese EFL learners’ text comprehension processes: A study of eye movements during reading. Annual Review of English Language Education in Japan, 26, 45-60.
  • Nahatame, S. (2014). Strategic processing and predictive inference generation in L2 reading. Reading in a Foreign Language, 26, 54–77.

著書

  • 名畑目真吾 (2018). 「第11章 指導計画の作成と指導の留意点」. 吉田武男(監修)・ 卯城祐司 (編著). 『初等外国語教育(MINERVAはじめて学ぶ教科教育)』(pp. 133-144). 東京:ミネルヴァ書房.
  • 名畑目真吾 (2012). 「質問や選択肢のない問題:空所補充問題が測定するもの」. 卯城祐司 (編著). 『英語リーディングテストの考え方と作り方』(pp. 53-58). 東京:研究社
所属学会

全国英語教育学会 / 関東甲信越英語教育学会
小学校英語教育学会
大学英語教育学会
外国語教育メディア学会
日本言語テスト学会
American Association for Applied Linguistics
Society for Text & Discourse

社会的活動
関連リンク

個人HP https://sites.google.com/site/snahatame
Researchmap  https://researchmap.jp/snahatame/