主要業績 |
- 全国弱視特別支援学級・弱視通級指導教室在籍児童生徒の視覚障害原因等2020年度調査結果報告
柿澤 敏文
弱視教育/60(1)/pp.28-36, 2022-06
- Comparing the Two Educational Systems for Visually Impaired Students in Sudan: Pros and Cons.
Salih Hisham Elser Bilal; Kakizawa Toshibumi
Journal of Educational Sciences/ https://doi.org/10.3390/educsci12060411 / 2022-06
- Assessing the impact of auditory media on Braille reading and writing skills: The case of elementary school students who are blind in Sudan.
Salih Hisham Elser Bilal; Kakizawa Toshibumi
British Journal of Visual Impairment/ https://doi.org/10.1177/02646196221099156 / 2022-06
- 2020年度全国視覚障害幼児児童生徒の視覚障害原因等実態調査報告書
柿澤 敏文
筑波大学人間系, 全84頁, 2022-03
- Use of Auditory Cues and Other Strategies as Sources of Spatial Information for People with Visual Impairment When Navigating Unfamiliar Environments.
Hisham E Bilal Salih; Kazunori Takeda; Hideyuki Kobayashi; Toshibumi Kakizawa; Masayuki Kawamoto; Keiichi Zempo
International Journal of Environmental Research and Public Health/ https://doi.org/10.3390/ijerph19063151/ 2022-03
- 第4章 視覚障害とは/ 第5章 日本の視覚障害者の現状
柿澤 敏文
視覚障害者のためのスポーツ指導/筑波大学出版会/pp.21-24/pp.25-29, 2021-11
- 目が不自由ってどういうこと?/目が見えないってどういうこと?/目が見えにくいってどういうこと?/目の不自由な人はどのくらいいるの?
柿澤 敏文
目の不自由な人をよく知る本/合同出版/p.14/p.46/p.58/p.66, 2021-01
- 視覚障害児者の現状 -今、求められていること―
柿澤 敏文
全国盲学校長会研究通信/99/p.3, 2020-10
- 視覚障害のある生徒の理解と支援
柿澤 敏文
高等学校教員のための特別支援教育入門/萌文書林/pp.70-74, 2020-04
- A Development and Validation of Traditional Chinese Reading Chart for Students with Low Vision in Taiwan (I) Sighted subjects.
Huang Po-Han; Kakizawa Toshibumi
Global Conferences Series: Social Sciences, Education and Humanities (GCSSSEH), Volume 4, pp.325-330, 2020-03
- Heart Rate Status of Players with Visual Impairment During a Newly Developed Blind Basketball Game.
Tsurui Takahiro; Kakizawa Toshibumi
Global Conferences Series: Social Sciences, Education and Humanities (GCSSSEH), Volume 4, pp.186-191, 2020-03
- การขยายเวลาสอบที่เหมาะสมสำหรับนักเรียนที่มีความบกพร่องทางการเห็นในประเทศไทย: กรณีศึกษาการทดสอบในวิชาภาษาไทยวิชาภาษาอังกฤษและวิชาคณิตศาสตร์.
Somjitt Kanchit; Kakizawa Toshibumi
วารสารวิจัยและพัฒนาการศึกษาพิเศษคณะศึกษาศาสตร์มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ, 8(2), pp.72-86, 2019-12
- 視覚障害の理解と支援
柿澤 敏文
インクルーシブ教育時代の教員をめざすための特別支援教育入門/萌文書林/pp.152-165, 2019-02
- 台灣低視力学生近距離閲讀研究
Po-Han Huang; Kakizawa Toshibumi, Hisham B. S.
特教園丁 34(2), pp.41-48, 2018-12
- Q2 視覚障害の原因になる疾患にはどのようなものがありますか?「視覚障害教育入門Q&A」全国盲学校長会編
柿澤 敏文
視覚障害教育入門Q&A/ジアース教育新社/pp.34-35, 2018-09
- ロービジョン児者の就学と学校教育機関
柿澤敏文
日本の眼科89(9), pp.1221-1225, 2018-09
- 乳幼児の視覚の発達と視覚障害
柿澤 敏文
視覚に障害のある乳幼児の育ちを支える/慶應義塾大学出版会/pp.2-8, 2018-01
- 視覚障害者を対象とした刺鍼技術に対する反復練習の効果
宮地裕久; 和田恒彦; 緒方昭広; 宮本俊和; 柿澤敏文
日本東洋医学系物理療法学会誌, 42(2), pp.73-79, 2017-12
- 障害者心理学
柿澤敏文編
北大路書房, 全170頁, 2017-07
- Evaluating the learning setting and identifying the study needs for students with visual impairment at the University of Khartoum in Sudan.
Hisham Elser Bilal Salih & Kakizawa Toshibumi
Journal of Special Education Research, 4(2), pp.29-37, 2016-02
- Assessment of play behaviours and social interactions of two blind girls: Case studies in Japan.
Grum Darja Kobal; Kakizawa Toshibumi & Celeste Marie
Anthropological Notebooks, 20(2), pp.61-76, 2014-09
|