小松 孝太郎 こまつ こうたろう Komatsu Kotaro

職名 准教授
メールアドレス komatsu.kotaro.ft#@#u.tsukuba.ac.jp (#@#を@に)
HPアドレス https://trios.tsukuba.ac.jp/researcher/0000004519
学位 博士(教育学)
領域 教育学
専門分野 数学教育学
学群担当 人間学群教育学類
大学院(主担当) 教育学(前期・後期)
大学院(副担当)
研究テーマ

学校数学における説明・証明
数学教育における課題設計・教材開発
数学教育におけるICT活用

主要業績
  • Stylianides, A. J., Komatsu, K., Weber, K., & Stylianides, G. J. (2022). Teaching and learning authentic mathematics: The case of proving. In M. Danesi (Ed.), Handbook of cognitive mathematics (pp. 727–761). Springer.
  • Komatsu, K., & Jones, K. (2022). Generating mathematical knowledge in the classroom through proof, refutation, and abductive reasoning. Educational Studies in Mathematics, 109(3), 567–591.
  • Komatsu, K., & Jones, K. (2019). Task design principles for heuristic refutation in dynamic geometry environments. International Journal of Science and Mathematics Education, 17(4), 801–824.
  • Komatsu, K. (2017). Fostering empirical examination after proof construction in secondary school geometry. Educational Studies in Mathematics, 96(2), 129–144.
  • Komatsu, K., Jones, K., Ikeda, T., & Narazaki, A. (2017). Proof validation and modification in secondary school geometry. Journal of Mathematical Behavior, 47, 1–15.
  • Komatsu, K. (2016). A framework for proofs and refutations in school mathematics: Increasing content by deductive guessing. Educational Studies in Mathematics, 92(2), 147–162.
  • 小松孝太郎 (2014).『算数・数学教育における証明指導の改善』 東洋館出版社
所属学会

日本数学教育学会
日本科学教育学会
International Group for the Psychology of Mathematics Education
European Society for Research in Mathematics Education

社会的活動
関連リンク