本プログラム(『日本における社会的孤立・孤独に関する研究者との交流』)では、近年世界的な課題となっている「社会的孤立・孤独」に関して、日本の最先端研究を牽引する筑波大学の研究者と参加者との交流が行われました。社会的孤立・孤独の背景には、高齢者と若者といった世代間の違いだけでなく、文化や社会制度の差異も大きく影響しています。日本とドイツ双方の専門家や関係者との意見交換を通じて、相互の文化的背景を理解した上での支援や研究のあり方について検討することを目的としていました。
参加者(Peter Mohr氏)は、ドイツ・ボーフム大学において孤独に関する研究を進めており、プログラム期間中には、日本とドイツにおける社会的孤立・孤独の現状や課題、日本特有の問題点について活発な議論が交わされました。
また、日本におけるRISTEXの研究プロジェクト(『社会的孤立の生成プロセス解明と介入法開発:健康な「個立」を目指して』)に携わる研究者やそのメンバーとの交流を通じ、今後の共同研究や国際的な文化協働の可能性について意見を交わしました。さらに、心理学学位プログラムに所属する大学院生や教員とも積極的に交流し、参加者自身のキャリア発達に資する有意義な構想・理解・ネットワーク形成の機会となりました。
加えて、参加者はドイツで心理支援も専門にしていることから、日本とドイツにおける心理職の現状や養成課程について情報交換を行い、相互理解を一層深めました。
社会的孤立・孤独という国際的課題の解決に向けて、両国の研究者・教育者が協力し、今後の発展的な研究や実践の展開を見据える貴重な機会となりました。
This program (“Interaction with researchers on social isolation and loneliness in Japan”) provided an opportunity to engage with leading Japanese scholars at the forefront of research on the globally pressing issue of social isolation and loneliness. These phenomena are shaped not only by generational differences, such as those between older and younger populations, but also by cultural and institutional factors. Through dialogue with experts and practitioners from both Japan and Germany, the program aimed to explore approaches to research and support that take into account these cultural contexts.
The participant, Mr. Peter Mohr from Ruhr University Bochum, has been conducting research on loneliness in Germany. During the program, he actively engaged in discussions on the current state and challenges of social isolation and loneliness in both Japan and Germany, as well as the unique issues that Japan faces.
In addition, Mr. Mohr exchanged views with researchers and project members involved in Japan’s RISTEX project “Clarification of Generation Process of Social Isolation and Developing the Intervention Program for Social Isolation Towards Healthy Personal Independence”. These interactions opened up possibilities for future collaboration and international cultural cooperation. He also had meaningful exchanges with graduate students and faculty members from the psychology degree program, creating valuable opportunities for professional development, idea generation, mutual understanding, and network building.
Furthermore, given his expertise in psychological support in Germany, Mr. Mohr also discussed the current status and training pathways of psychological professionals in both Japan and Germany, deepening mutual understanding of the similarities and differences between the two systems.
This program served as a valuable opportunity for researchers and educators from both countries to strengthen collaboration and envision future research and practice aimed at addressing the global challenge of social isolation and loneliness.